środa, 22 kwietnia 2009

Wskaźniki rentowności spółki - podstawy doboru cz. 2

Kolejnym składnikiem potrzebnym, by "upolować" dobrą spółkę, są wskaźniki rentowności.

Wskaźniki rentowności spółki są obliczane w % w stosunku do kapitałów/aktywów spółki i jako marża z działalności spółki. Dlatego można podzielić wskaźniki rentowności na dwie grupy:

I. Wskaźniki rentowności kapitałów własnych i aktywów

1) wskaźnik rentowności aktywów spółki - procentowy stosunek zysków netto spółki do posiadanych przez nią aktywów. Ten wskaźnik informuje, jak efektywnie spółka zarządza posiadanym majątkiem. Im wyższy, tym lepiej. Wyższy wskaźnik dla spółek usługowych, które mają generalnie mniej aktywów a niższy dla spółek produkcyjnych, które muszą często posiadać hale i linie produkcyjne, itp. Skrót - ROA (ang. Return on Assets)

2) wskaźnik rentowności kapitałów własnych spółki -także procentowy stosunek zysków netto spółki, tyle że do aktywów pomniejszonych o wszelkie zobowiązania i rezerwy na zobowiązania, czyli do tzw. kapitałów własnych. Większość spółek posiada zobowiązania (długi), przez co wykorzystuje efekt dźwigni finansowej. Dzięki temu zwiększa skalę działania i dobrze zarządzana, zwiększa przez to rentowność kapitałów własnych. Skrót - ROE (ang. Return on Equity)

Tak więc dla obliczenia tych dwóch wskaźników niezbędne są dane o:
- zysku netto
- wielkości aktywów
- wielkości kapitału własnego

II. Wskaźniki rentowności sprzedaży

1) marża brutto, inaczej marża operacyjna - pokazuje nam, jak zyskowna była sprzedaż zrealizowana przez firmę w stosunku do poniesionych kosztów sprzedaży, czyli na zakup towarów, prowizje dla agentów itp, czyli ogólnie określając - koszty zmienne. Im wyższa marża, tym lepiej, gdyż tym silniejsza jest pozycja rynkowa spółki. Marże należy porównywać między spółkami tego samego sektora gospodarki.

2) marża netto, czyli marża zysku netto - pokazuje nam, jaki procent sprzedaży spółki zamienił się w czysty zysk po opłaceniu wszelkich kosztów i podatków, w tym podatku od zysków. Wysoka marża netto jest ostatecznym wskaźnikiem opłacalności działalności spółki, dlatego im wyższa, tym lepiej.

Im wyższy zysk netto w stosunku do zysku brutto, tym lepiej spółka kontroluje swoje koszty stałe. Dlatego tą relację także warto obserwować.

Do obliczenia marży będziemy potrzebowali następujące dane:
- zysk netto
- wielkość sprzedaży (przychodów) spółki
- wielkość kosztów zmiennych (kosztów sprzedaży)

Więcej informacji na stronie tutaj

1 komentarz: